KÖPVILLKOR

    Köpvillkor för Svanefors

    Varumärket Svanefors ägs av PR Home of Scandinavia AB (556614-9323)

    Följande allmänna köpvillkor (”villkor”) gäller vid beställning av varor via www.svanefors.se (”webbplatsen”). PR Home of Scandinavia AB (“Svanefors” eller “vi”) har adressen: Viaredsvägen 32, 504 64 Borås, Sverige. Telefonnummer (+46) 0320 205740. E-postadress: customer@svanefors.se. Organisationsnummer: 556614-9323. Momsregistreringsnummer: SE556614932301.

    1. Allmänt

    Svanefors är den säljande parten och erbjuder produkter inom belysning. Som kund kan du välja att beställa hem varor via webbplatsen. Beställningar genomförda på webbplatsen kan levereras till ett utlämningsställe eller direkt hem till en adress i Sverige.

    Genom att slutföra din beställning på denna webbplats godkänner du våra köpvillkor, ett godkännande som gör din beställning bindande. Du bekräftar också att de ifyllda uppgifterna är korrekta. Felaktiga uppgifter ansvarar du som kund för.

    Svanefors förbehåller sig rätten att när som helst kunna ändra dessa villkor och därför rekommenderar vi att du som kund alltid läser igenom de allmänna köpevillkoren före ett köp.

    Villkoren gäller endast för försäljning till privatpersoner över 18 år som är bosatta i Sverige. Beställningar för kreditköp till personer under 18 år verkställs inte enligt svensk lag.

    Vi reserverar oss för oförutsägbara händelser som kan orsaka eventuell slutförsäljning, lagerdifferenser, leveransförseningar, prisjusteringar och tekniska fel. Vidare reserverar vi oss för att eventuella felaktigheter i bild, text och/eller prismärkning kan förekomma.

     

    2. Betalning

    I samarbete med Klarna erbjuder vi fakturabetalning, delbetalning, kontokortsbetalning samt direktbetalning. Denna betallösning kallas för Klarna Checkout.

    Genom att lämna information i kassan godkänner du Klarnas villkor. Genom att klicka på “Slutför köp” godkänner du våra villkor.

    Klarna Checkout presenterar viss information för dig så snart du är identifierad. Vilken information du behöver ange för att uppnå identifiering kan variera mellan olika köptillfällen och kunder. Någon kreditupplysning tas aldrig direkt i Klarna Checkout utan vid behov beroende på det betalningsalternativ du har valt. Kreditupplysningar som tas av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig, t ex banker.

    Sedan du har identifierats uppvisar Klarna Checkout vilka alternativ som är tillgängliga för just dig. Faktura är förvalt som betalningsalternativ men du kan givetvis fritt välja något av de andra alternativen såsom direktbetalning via bank eller betalning med kort. Vilka alternativ du erbjuds kan variera över tid. Du kan själv välja om du vill skydda din användning av Klarna Checkout med en PIN-kod.

    All kommunikation och information kring betalningar kommer till dig direkt från Klarna. Mer information och fullständiga villkor om Klarnas betalsätt hittar du hos www.klarna.se. För information om din betalning kontakta Klarnas kundservice.

    Klarna Checkout erbjuder följande betalsätt:

    1. Faktura

    2. Delbetalning

    3. Kortbetalning

    4. Direktbetalning

     

    3. Ordersummering och leveransavisering

    Efter slutförd beställning på webbplatsen skickas en ordersummering automatiskt till angiven mailadress. Om du inte skulle få en ordersummering eller har andra frågor, vänligen kontakta vår kundservice. Observera att ordersummering enbart är information om att vi börjar behandla din order. Vi kommer att skicka dig en leveransavisering per mail så snart beställningen har packats och skickats.

    Om en vara har tagit slut i lager får du information om detta innan någon leverans kommer att ske. Om så önskas betalas beloppet för den uteblivna varan automatiskt via Klarna.

    Du kommer även få ett separat kvitto från Klarna skickat till din e-post som du också använder vid en eventuell retur. Var noga med att spara kvittot från Klarna samt ordersummeringen från Svanefors.

     

    4. Beställning, frakt och leveranser

    Leveransen sker i enlighet med valt leveransalternativ i kassan. Vi erbjuder för närvarande leverans till ombud och hemleverans.

    Vi förbehåller oss rätten att vägra bearbeta beställningar vid misstanke om bedrägeri. Alla försök till bedrägeri kommer att polisanmälas.

     

    4.1. Frakt

    I kassan visas tillgängliga fraktalternativ baserat på vilket postnummer ordern skall levereras till. Kostnad för frakt samt leveranstid presenteras i kassan vid respektive tillgängligt leveransalternativ. I leveransaviseringen som skickas ut till dig via e-post finns en spårningslänk vilken kan användas för att söka efter paketet på transportörens hemsida, du kan också ladda hem Appen “Mina Paket”, där kan du spåra paket från oss och från hundratals andra e-handlare i en och samma app. Vid leverans av beställningen till utlämningsstället aviseras du via sms till det mobilnummer som angavs vid genomförandet av köpet.

    Upphämtning av paket hos ombud sker i enlighet med vald speditörs villkor, normalt uppger man försändelse ID samt uppvisar legitimation för att hämta ut ett paket. Ombud visar bådas giltiga legitimation.

    Om försändelsen som du ska hämta är skadad ska du inte ta emot paketet utan anmäla detta till utlämningsstället.

     

    4.2. Försening och delleverans

    Vi gör vårt bästa för att du som kund ska få din beställning så fort som möjligt men vi reserverar oss för att leveranstiden kan variera beroende på högt beställningstryck samt vid omständigheter vilka vi inte råder över. Svanefors tillämpar inte delleveranser. Om vi av någon anledning inte kan skicka alla varor i din beställning, kommer vi att informera dig om detta snarast möjligt. Om vi redan har mottagit betalning för en sådan beställning, kommer vi att återbetala det aktuella beloppet för varan/varorna med hjälp av samma betalningssätt som du använde då du genomförde din beställning.

     

    4.3. Outlöst paket

    Ditt paket ligger kvar i 14 dagar hos vald transportörs utlämningsställe från det datum som du blir aviserad att ditt paket finns att hämta. Om du inte löser ut paketet efter 14 dagar skickas det tillbaka till vårt lager. För paket som inte hämtas ut förbehåller sig Svanefors rätten att debitera dig 185 SEK för returfrakt och hanteringskostnader.

     

    4.4. Priser

    Vid beställning via webbplatsen är det webbplatsens angivna priser som gäller. Alla priser på webbplatsen inkluderar moms, aktuell landspecifik moms tillämpas. Fraktavgift tillkommer på ordern i enlighet med våra fraktvillkor.

    Vi reserverar oss för att eventuella felaktigheter i bild, text och/eller prismärkning kan förekomma.

     

    4.5. Åldersgräns

    Försäljning sker endast till privatpersoner över 18 år. Beställningar för kreditköp till personer under 18 år verkställs inte enligt svensk lag.

    5. Ånger-, retur- och bytesrätt

    Du som kund har i enlighet med Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (”Lagen om distansavtal”) alltid 14 dagars ångerrätt vid köp på internet. Ångerfristen börjar löpa från den dag du hämtar varan eller mottar den. Hos oss på Svanefors har du full retur- och bytesrätt (”Öppet köp”) i 14 dagar. Varor ska vara i sin originalförpackning, oanvända, i säljbart skick, med alla etiketter samt eventuell försegling kvar på varan. Vi tar ej tillbaka tillklippta metervaror eller måttbeställda varor. Eftersom vi har öppet köp i 14 dagar behöver du inte fylla i Konsumentverkets blankett om du vill göra en retur. Vid ångrat köp av hel order debiteras ingen kostnad utöver returfrakt enligt 5.1 Retur nedan.

     

    5.1. Retur

    Om du vill returnera en eller flera varor, finns det en följesedel, returfraktsedel samt en retursedel i ditt paket, som ska användas vid retur. På retursedeln anges returorsak och vilka varor som ska sändas tillbaka, retursedeln ska bifogas i returpaketet. Vid retur är det du som kund som har det ekonomiska ansvaret för att returen kommer fram till Svanefors lager. Den förbetalda returfraktsedeln fästs på utsidan av ditt paket och lämnas sedan in hos närmaste ombud. Spara inlämningskvittot från ombudet tills vi har mottagit och registrerat din retur. Vi tar ej tillbaka tillklippta metervaror eller måttbeställda varor.

    Se nedan returfraktkostnad per marknad.

    -Sverige 49 SEK

    -Norge 99 NOK

    -EU 9.9 EUR

     

    5.2. Återbetalning

    Vid retur till vårt lager sker återbetalning av retur så snart returen är mottagen och kontrollerad. Har du betalat med kort betalas pengarna för returen tillbaka in på kortet. Betalar du med faktura justeras beloppet för returen och du hittar den uppdaterade fakturan på www.klarna.se. Mer information kring återbetalning från Klarna hittar du här. Du betalar endast för de varor du behåller. Har du en obetald faktura för din beställning är det viktigt att du själv loggar in på www.klarna.se och förlänger fakturans betaltid för att returen ska hinna registreras. Du kan också kontakta Klarnas kundservice för att få hjälp med detta på 08-120 120 10.

     

    6. Reklamation

    Som konsument har du enligt lag 3 års reklamationsrätt. Om du har köpt en produkt från Svanefors webbutik och upptäckt att den är felaktig, defekt eller transportskadad, ombeds du som kund att omedelbart reklamera varan. Om försändelsen som du ska hämta är skadad ska du inte ta emot paketet utan anmäla detta till utlämningsstället. Två månader anses som skälig tid för reklamation av varan efter upptäckt av skada/defekt.

    Du kan reklamera din vara genom att skicka tillbaka varan till vårt lager:

    Vid en reklamationsförfrågan till vårt lager ber vi dig att i första hand kontakta kundservice och uppge ordernummer för den vara du vill reklamera. Bifoga gärna bilder på skadan/defekten för snabbare hantering. Vid en godkänd reklamation, ska produkten alltid returneras till vårt lager. Det är alltid fri returfrakt vid godkänd reklamation. I ditt paket finns en följesedel, returfraktsedel samt en retursedel som ska användas vid reklamation.

    När den reklamerade varan returnerats och kontrollerats kommer du som kund att kompenseras i enlighet med gällande konsumentskyddslag. Svanefors förbehåller sig rätten att neka en reklamation om varan inte visar sig vara felaktig enligt gällande konsumentskyddslag. Vi följer Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer. Som konsument kan du även klaga via EU:s onlineplattform för tvistlösning.

    Min produkt är inte en reklamation, men jag önskar att få produkten reparerad:

    Skador orsakad av användaren, bristande skötsel, felaktigt handhavande eller normal förslitning ingår inte i reklamationsrätten.

     

    7. Reservation

    Vi reserverar oss för oförutsägbara händelser som kan orsaka eventuell slutförsäljning, lagerdifferenser, leveransförseningar, prisjusteringar och tekniska fel. Vidare reserverar vi oss för att eventuella felaktigheter i bild, text och/eller prismärkning kan förekomma. Vid felaktig prismärkning i din leverans är de rättade priset som kommunicerats av Svanefors som gäller för köpet. Vi tar ej tillbaka tillklippta metervaror eller måttbeställda varor.

     

    8. Ansvarsbefrielse

    Vid force majeure skjuts våra förpliktelser upp. Exempel på force majeure kan vara strejker, sjukdom hos personalen, transportstörningar, import/exportförbud, oavsett om detta förekommer hos oss som företag eller hos våra leverantörer/partner. Om force majeure råder längre än två månader har kunden såväl som vi rätt att häva avtalet utan någon skyldighet att betala skadestånd.

     

    9.1 Lagring av personlig information

    Svanefors ansvarar i egenskap av personuppgiftsansvarig för de personuppgifter som du lämnar till oss i samband med köp. De personuppgifter som har lämnats till Svanefors vid köp används för tecknande och genomförande av leveransavtal, för att upprätthålla vår kundrelation samt för marknadsaktiviteter genomförda av Svanefors.

    Du som kund har rätt att begära ett registerutdrag för att kunna kontrollera vilken information som finns registrerad hos Svanefors. Läs mer om hur vi hanterar dina personuppgifter i Integritetspolicyn eller kontakta oss genom info@svanefors.se.

     

    9.2 Cookie policy

    En cookie är data som skickas från en webbplats och lagras lokalt i besökarens webbläsare medan den besöker en webbplats. När besökaren besöker samma webbplats igen så kan data som är sparad i cookien hämtas upp och notifiera webbplatsen om besökarens tidigare aktiviteter.

    Vi använder cookies för att underlätta analyser av trafik svanefors.se och skapa en bättre användarupplevelse, det kan tex innebära att vi sparar information om besökares landsval, information om tidigare besök på svanefors.se samt vilka sidor som besökts på svanefors.se.

    Genom att besöka svanefors.se så godkänner du att vi samlar information om dina besök med hjälp av cookies. Om du inte godkänner att vi använder cookies på det här sättet bör du ändra din webbläsares inställningar till att inte acceptera cookies. Du kan även när som helst välja att ta bort cookie-filer som har placerats hos dig. Läs mer under hjälpavsnittet som rör cookies i din webbläsare.

    Läs mer om cookies i vår Integritetspolicy eller på http://www.allaboutcookies.org/

     

    9.3 Rätt att lämna klagomål

    Om du är missnöjd med hur vi behandlat dina personuppgifter kan du också kontakta oss på våra kontaktuppgifter ovan. Du har även rätt att ge in ett klagomål avseende vår personuppgiftsbehandling till:

    Datainspektionen
    Box 8114
    104 20 Stockholm
    datainspektionen@datainspektionen.se

    Vid tvister som vi inte lyckas lösa, gällande annat än behandling av dina personuppgifter, kan du även använda den onlineplattform för klagomål som finns tillgänglig på EU-kommissionens webbplats: http://ec.europa.eu/odr.